zaterdag 10 maart 2012

Goedkoop eten

Het wordt tijd voor weer eens wat echte consumindertips. Dit keer op het gebied van koken. De afgelopen week had ik een paar keer contact met een vrouw die nu net een traject van schuldsanering ingaat. Samen met haar vriend heeft ze na aftrek van de vaste lasten € 100 per maand om van te leven, dat is dus eten, drogisterij-artikelen maar ook een andere onderbroek als de oude van de kont afvalt.....

Het zal voor haar een hele uitdaging zijn om van € 100 per maand rond te komen. In het verleden heb ik ook in een situatie gezeten waarbij ik nauwelijks geld te besteden had en ik weet uit ervaring dat het te doen is, maar wel voor een beperkte periode. Op een gegeven moment gaan dingen kapot, moeten worden vervangen en dan moet je wel héél creatief zijn om de problemen op te lossen. Ik ging tegen sluitingstijd naar de Aldi en de Lidl en kocht dan bijvoorbeeld afgeprijsd brood en zo. En aan het eind van de middag toog ik naar de Cuyp in Amsterdam (daar woonde ik vlak bij) en scoorde tassen vol met eten voor een prikkie. Maar ik  maakte toen niet mijn eigen wasmiddel, sterker nog ik bedacht me niet eens dat dit kon. Een groot voordeel was dat ik tijd en energie had om dit te doen. Als je elke dag moet werken, dan kan je helemaal niet tegen sluitingstijd naar de markt gaan en met een ziek lijf lukt dat ook niet.

Het consuminderen wat ik nu doe lijkt  niet echt op wat ik toen deed. Ik vind dat ik het nu georganiseerder en creatiever aanpak. Ook is de insteek anders: vooral om problemen te voorkomen en om leuke dingen door te kunnen laten gaan. Er is minder inkomen en dat vraagt meer creativiteit en bewustzijn over hoe we het geld willen verdelen. Ik ervaar nu minder druk. Maar besparen is besparen en sommige tips zijn voor elke situatie handig, wat de reden ook is dat je gaat besparen. Vooral met eten koken kun je veel geld besparen. En ook toen ik bij wijze van spreken nog geen nagel had om mijn kont te krabbelen at ik lekker, gevarieerd en goedkoop. Goed en gezond eten is immers van levensbelang, ook als je niet veel geld kunt besteden aan het eten. Je kunt voor tips en recepten kijken op Spaarcentje kookt, maar ik heb een aantal tips ook verzameld om hier nu door te geven.


  • maak alles zelf en koop niets dat bewerkt is. Je kunt heus wel eens een quiche eten, maar maak dan het deeg zelf. En dressing over de sla, prima maar wel zelfgemaakt!
  • denk na voordat je koopt. Een zakje geraspte kaas kopen, doe ik al jaren niet meer. Ik rasp altijd het restje kaas dat we op brood gebruiken. Dat is verhoudingsgewijs veel goedkoper
  • leer te denken in alternatieven: geen geraspte kaas meer in huis? Broodkruim bakken in olie met een beetje knoflook geeft ook een spectaculair effect over de pasta
  • zorg voor een goede basisvoorraad van meel, gezeefde tomaten, kruiden. Zo wordt alles zelf maken makkelijker
  • kook in grotere hoeveelheden en vries in
  • koop groenten van het seizoen, kijk op de groente- en fruitkalender wanneer je wat kunt kopen.
  • je hebt heus niet zoveel vlees nodig. Schrap vlees en ga vegetarisch eten. Haal wat je nodig hebt uit peulvruchten, groenten, noten/zaden en eieren. Is dat een brug te ver? Word flexitariër en beperk  het vlees eten tot 1 à 2 keer in de week
  • ga tegen sluitingstijd naar de markt of de supermarkt
  • leer je zelf van niets iets te maken
  • koop niets dat bewerkt of voorgesneden is, dus geen zakjes en pakjes meer!
  • koop in de zomer - als je in de gelegenheid bent - je groente en fruit bij kramen langs de weg buiten de stad of het dorp
  • maak regelmatig een grote pan soep
  • maak een weekmenu aan de hand van de supermarktfolders
  • trap niet in de val van zogenaamd verrijkte producten zoals yoghurtdrankjes met vitamines toegevoegd. Het is alleen maar een truc van de fabrikant om het geld uit jouw beurs te kloppen. En een yoghurtdrankje maak je natuurlijk zelf van yoghurt, water, vers fruit en een schep suiker of kaneel
  • hanteer een vast budget per week. Stop dat wat je overhoudt (ook al kun je dat bijna niet voorstellen als je van € 100 per maand moet leven) in een potje. Zo kun je misschien meer inkopen als iets in de aanbieding is
  • stop met frisdrank, bier, wijn, sap te drinken. Water is ook lekker
  • koop geen theezakjes maar 1 keer een thee-ei en losse thee. Dat is verhoudingsgewijs veel goedkoper
  • Gebruik geen kruidenmixen, zakjes, pakjes maar je eigen kruiden
  • heb je trek in iets lekkers? Maak het zelf. Zorg dat je recepten hebt van cake en koekjes en maak het
  • weeg hoeveelheden af. Zo voorkom dat je te veel maakt en er restjes achterblijven die net niet voldoende zijn voor een maaltijd. Blijft er toch regelmatig iets over? Gewoon de volgende dag opeten en als je dan nog honger hebt, smaakt een boterham prima
  • sommige groenten zijn altijd goedkoop. Kool, koolraap, knolselderij, wortelen kosten weinig. Zorg dat je veel recepten hebt met juist die groenten, zodat je kunt afwisselen
  • investeer wat tijd in het verzamelen van goede recepten
  • zorg dat je weet wat je in huis hebt, houd desnoods voorraadlijsten bij
  • eet vaker peulvruchten, zeker als je ze gedroogd koopt en zelf afkookt is het goedkoop en het peulvruchten zijn enorm gezond
  • maak je eigen broodbeleg, bijvoorbeeld van kikkererwten een lekker humus of van geroosterde groenten en wat yoghurt je eigen groentespread
  • heb je een tuin? Koop wat zaden en begin je eigen moestuin. Rucola sla is heel makkelijk te kweken en wij aten de afgelopen zomer een paar keer per week rucola uit eigen tuin. En boontjes, courgettes, doperwten, wortelen...... 
  • en vooral: gooi niets weg!


Zit jij in de schuldsanering of heb jij tijden gekend dat je financieel bijna aan de grond zat en heb jij dé tip voor lotgenoten die nu in die situatie zitten? Plaats een reactie of stuur me een mail. Het hoeven niet alleen tips te zijn op het gebied van koken, alles is welkom.

Ps vandaag op Wel en Wee: Oké?

17 opmerkingen:

  1. Goede tips! Ik zit niet in die situatie, maar vind ook niet dat je erin hoeft te zitten om af en toe toch eens wat scherper te kijken naar wat je allemaal nog kunt doen om te besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer iets geleerd,dat van het gebakken broodkruim.Wij eten om andere reden minder kaas. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De mensen waarover je het hebt krijgen toch wel een voedselpakket van de voedselbank? En de tip : vraag hulp en schroom niet om die aan te nemen, laat mensen je situatie weten. En vertrouw op het lot. Vaak komen dingen "vanzelf" wel aanwaaien die je nodig hebt. Klinkt vaag maar is wel mijn ervaring ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet iedereen komt zomaar in aanmerking daar zijn ook criteria voor.

      Verwijderen
  4. Goede tips inderdaad. Heb nu voor mezelf wel een goede balans tussen gezond en betaalbaar.

    Maar als het moet is er nog op een boel te bezuinigen.

    Manlief minder vlees en vaker een eitje, geen liflafje bij de borrel, geen kaas, geen avocado, geen crackers uit een pakje maar zelf maken, zelfgemaakte jam op brood en geen hagelslag ofzo meer, zelf brood bakken, aardappels en eieren halen bij de boer, 1 kop koffie en geen drie, veel wortelen, kool ed. eten in plaats van paprika, rode ui en andere lekkerdere groenten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vind voedselbank de uiterste noodgreep. Voor je eigenwaarde is toepassen van deze tips een betere alternatief. Kost moeite en doorzettingsvermogen om een omslag hierin te maken. Maar aan de eindstreep van een schuldverlening traject ben je creatiever geworden en dan ga je werkelijk winst boeken. Het gaat zich lonen! Het enige wat dan de kop kan opsteken is: 'was ik er maar eerder achter gekomen...'

    fijne zaterdag!

    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Poeh, 25 euro per week valt niet mee! Wij hebben het een jaar lang gedaan, maar dan alleen eten en drinken. Daar zat geen wc-papier, tandpasta en al helemaal geen nieuwe onderbroek bij! Persoon in kwestie, ik wens je heel veel sterkte! En ik zou zeker kijken of je naar een Voedselbank kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 100 euro per maand is in principe zelfs maar 20 euro per week (een maand heeft 4 1/2 week).

      Verwijderen
  7. oei gelukkig niet meegemmaakt, misschien kan ze een keer brandnetel soep eten? Brandnetels groeien overal en kan je gratis plukke. Als je mensen kent met veel fruitbomen waas ze zelf niets mee doen of te veel aan hebben, vraag of je dat mag hebben. Appelmoes, jam fruitcompote..... je kan het in grote hoeveelheden maken, in een mooi potje is t een leuk kadootje en anders kan je ook verkopen. try now (ff googlen )heeft met regelmaat gratis dingen om te eten of drinken in proefverpakkingen. misschien is er tijd en mogelijkheid te werken voor wat geld of eten? Oppassen, hond uitlaten, helpen bij de boekhouding enz. Als het gaat regenen emmers buiten zetten, regenwater opvangen. hiervan kan je de planten binnen en buiten water geven, met en bekertje erbij kan je de wc er mee door spoelen voor de kleine boodschappen. Ooit eens ergens op tv gehoord: If it's yellow let it mellow..... dus is t geel laten liggen. M.a.w plasjes laat je in de pot liggen tot de grote boodschap en spoel dan in 1x door........ Spaar alleen spaarzegels als ze gratis zijn en je niets hoeft bij te betalen. Bewaar ze voor kadootjes, extra boodschappen en noem maar op waar je t ook maar voor kunt inleveren. Zoek op marktplaats in rubriek gevraagd en kijk wat mensen nodig zijn en wat bij jouw over is of je niet gebruikt. Neem alle gratis samples aan waar je wat mee kunt van wasverzachter tot shampoo.Zonnewarmte kost niets, de verwarming op 19C houden dan wel! Een potje Scrabble op het bord wat er toch ligt is net zo leuk als op een dure iphone, tv uit, glaasje water erbij en t woordenboek en gaan! Gooi geen kleding weg als de rits of knoop eraf ligt, maar naai die er zelf weer aan. Moet het toch weg en is t gaar? Gebruik de stof om te poetsen, en knip de knopen eraf, en de ritsen eraf. Geldt ook evt voor merkjes waar je bv een gat mee kan verdoezelen op bv een kontzak.
    Gr petradepooh

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak vrij veel zelf maar dat is vaak echt niet goedkoper dan in de winkel, zeker jam niet ook niet met gekregen fruit (meestal wel lekkerder en gezonder).
      groetjes,
      San

      Verwijderen
  8. Ik heb het nog nooit met zo weinig moeten doen! Maar natuurlijk kom ik ook wel eens dingen tegen waar je echt wel goed mee kan besparen. Ik zal er eens aan denken om vaker zulke dingen op mijn blog te plaatsen. Ik vind het helemaal geen schande om iets van de voedselbank aan te nemen als je in zo'n situatie zit. Liever een volle maag zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoek regelmatig op "gratis" bij je in de buurt op marktplaats en kijk of er weggeefwinkels in de buurt zijn. Hebben ze alleen spullen die je niet nodig hebt? Misschien kan je het weer doorverkopen op mp. Zoek je boekenkast uit en breng eens een tas naar de Slegte, wie weet krijg je er een paar tientjes voor. Hetzelfde kan je doen met lp's en cd's bij een platenzaak. Ga voor minimalisme en verkoop alles wat je niet gebruikt. Eten is belangrijker dan spullen die al jaren op zolder staan te verstoffen. Wij hebben zelfs nog verdiend aan oude tijdschriften, 5 euro is ook geld! Organiseer bij mooi weer een garage sale. Als je dit samen met een paar mensen doet heb je nog meer spullen om aan te bieden. Veel briefjes ophangen bij de supermarkt en adverteren op marktplaats. Laat de kinderen dan limonade en koekjes verkopen.
    Ok, Unilever is niet gezond en het is een puur commerciëel gebeuren. Toch, met dit in het achterhoofd kun je wel punten gaan sparen op yunomi en eens in de 4 maanden een pakket met gratis spullen ontvangen. Toen wij onze schulden aan het afbetalen waren was ik best blij met een pakket verzorgingsproducten, was- en schoonmaakmiddelen of een oosters of italiaans voedselpakket.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik had (20 jaar geleden) 35 gulden per week voor mijzelf en 2 katten. Of dingen toen veel goedkoper waren weet ik niet.

    Wat mij hielp was het optellen van de kosten van de boodschappen tijdens het winkelen. (en het maken van een lijstje natuurlijk), vegetarisch eten en de markt om 17.00 uur.

    Kleding kocht ik toen in de goedkoopste tweedehands kleding winkels (Leger des Heils ed).

    Van wasmiddel heb je maar een eetlepel nodig en een scheutje azijn kan dienen als wasverzachter.

    Doe bij het afwassen een druppel afwasmiddel op een sponsje in plaats van een scheut in een teil water. Servies gelijk na het eten met sponsje wassen en afspoelen in een teil schoon (koud) water.

    En heel veel sterkte gewenst! Ik vond het heel zwaar om een langere tijd van zo weinig geld rond te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel veel goede tips van iedereen en vooral netwerken, dus anderen laten weten wat je nodig hebt/zoekt en je niet generen om wat aan te nemen van anderen maar dat is iets wat menigeen moet leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zit in een vergelijkbare situatie; alleenstaande moeder met 2 kids van 9 en 11jr, ik heb een budget van €40 per week. Ik maak dankbaar gebruik vd voedselbank, de producten die ik krijg zijn goed, gevarieerd en een hele fijne basis voor mijn week, het pakket bestaat uit bijv brood, broodbeleg, groente, fruit (dit is een basis en kan pakken wat ik meer nodig denk te hebben) daarnaast ook pasta, soms doucheschuim oid, schoonmaakmiddelen. Voldoende variatie dus. Ook is er altijd wel keuze uit lekkere dingen als hapje 's avonds of iets van snoep. Ik ga daarnaast bijna dagelijks alleen voor wat nodig is naar de supermarkt. Ik bepaal dan wat we die dag of de volgende dag eten, ik kijk dan naar de dagaanbiedingen en neem deze alleen mee wanneer deze echt goedkoper is als andere producten. Ook bezoek ik een turkse winkel hier op het winkelcentrum en natuurlijk de markt. Voor kleding ed wacht ik op de kinderbijslag, struin ik marktplaats af, kijk bij action, zee-man, dat soort winkels en.......... mensen weten van mijn situatie en geven mij soms ook dingen (beetje pech want mijn kids zijn de oudsten in de familie en vrienden/kennissenkring).

    Van de tips hierboven pas ik het meeste al wel toe daarnaast ben ik zuinog met gas, water, licht. Kort douchen (met kookwekker voor de kids) 's avonds om ongeveer 1930/2000u gaat verwarming omlaag; kids liggen uiterlijk 2030u op bed en ik 2130/2200u. In ruimtes waar ik niet ben brandt geen licht, stekkers uit stopcontact (ook overdag) etc etc. Ik houd op energiemanageronline.nl bij wat mijn verbruik is. Verbruik van vorig jaar is tot nu toe al flink gezakt: gas 29% energie 6% en water 35%. Energie lukt me nog niet dat lager te krijgen, maar ook dat komt onder de 10% en hopelijk onder de 15% minder ten opzichte van vorig jaar.

    Het is puzzelen maar het is te doen, ik ben blij met wat ik heb, weet wat ik te besteden heb, het is puzzelen maar wanneer ik iets overhoud, ook al is het maar een dubbeltje gaat dat in mijn spaarpotje. Elke donderdagmorgen haal ik mijn weekbudget op bij de bank, ga zitten met mijn kasboek en portemonnee (dat doe ik trouwens elke ochtend zodra kids naar school zijn).

    Ik schaam me niet voor mijn situatie, wil er dolgraag zo snel mogelijk uit en dat gaat me dit jaar hopelijk ook lukken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hebben jullie een kringloopwinkel in de buurt daar. SInds ik die ontdekt heb koop ik niks meer bij een gewone winkel.

      Verwijderen
  13. Kijk ook eens op facebook, daar zijn pagina's waar mensen hun spullen weggeven. Vandaag zelfs een droger die niet werd gebruikt. Echt super. Van glaswerk, tot babykleding, knuffels, speelgoed, maar ook stoelen, tafels, banken, bedden, matrassen, noem maar op. En als je echt iets nodig hebt kun je ook een oproep op bijv. een site als, ik zoek plaatsen. Allemaal op facebook. Er zijn veel mensen die met je mee willen denken. Zo kun je zelf ook te kleine schoenen/kleren van je kinderen weggeven aan een ander.
    Boeken die in je kast staan en je leest ze niet meer. Via bijv. Bol.com kun je ze te koop aanbieden. Zo verdien je er ook nog wat mee.
    Wat dacht je van koken met je buren? Het koken van grote hoeveelheden is vaak goedkoper, helemaal als je het samen doet. Als je minder kookt, heb je vaak wat over. Als je om de beurt kookt, scheelt dat altijd weer.
    Ik heb zelf ook in de bijstand gezeten en weet dat het best moeilijk kan zijn om rond te komen. Je wordt vindingrijk en dat is nog leuk ook. Je planten water geven met regenwater bijvoorbeeld. Een baksteen in de stortbak van je wc, scheelt ruim een halve liter water doorspoelen.
    Oudbakken brood, lekker in de pan bakken als pizza, tosti of wentelteefjes.
    Ik koop 1 fles frisdrank in de week (de goedkoopste die er is) op=op en dan drink je maar water of ranja. Mijn kinderen krijgen geen pakjes drinken mee naar school. Ik heb voor allebei een petflesje en die vul ik gewoon met ranja en voor tussen de middag met melk. De dure bekers gaan op den duur toch lekken en deze flesjes kun je heel lang gebruiken.
    Oh en ik gebruik een zandloper in de douche. Zo hou je goed in de gaten dat je niet te lang onder dat heerlijke warme water staat.
    Een restje rode wijn vries ik in in een ijsblokjesbakje. Als ze bevroren zijn doe ik ze in een bakje, zodat ik het ijsblokbakje weer kan gebruiken. De wijn is heerlijk in een saus of door de jus.
    Iets waar ik zelf mee gestopt ben en ik weet hoe moeilijk dat kan zijn, maar het bespaard je enorm op je kosten, is roken. Zet de helft van wat je normaal uitgaf aan de shag opzij. De andere helft leg je bij je boodschappengeld. Moet je eens kijken hoe snel je een leuk bedrag bij elkaar gespaard hebt. Ideaal voor noodgevallen of een feestje van je kind.
    Doe op een feestje weer ouderwetse spelletjes zoals koekhappen, snoepvissen etc. Leuk in een thema. Lekker knutselen, koekjes of pizza's bakken, zelf taartjes versieren. Dat scheelt je ook in je portemonnee en de kinderen vinden het vaak ook super leuk.

    zomaar een aantal ideeën. Ik wens iedereen succes met consuminderen en mensen die heel weinig te besteden hebben, maak het tot een uitdaging om er steeds weer iets leuks van te maken. Niet altijd leuk en makkelijk, maar het maakt je sterker en tot een moediger mens, want je doet het wel! En ook jij kan het redden. De voedselbank en de kringloopwinkels zijn er niet voor niets. Het is niet altijd leuk om er gebruik van te moeten maken, maar het is er, maak er gebruik van als het mag.

    Monique

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...